Jednou z najdôležitejších zmien v živote je nástup do školy. Prvý ročník je novým vývinovým medzníkom u dieťaťa, kedy sa bezstarostné obdobie hier zmení na obdobie vzdelávacích povinností. Harmonogram denných činností prváčika je viazaný školským rozvrhom a jednotlivé úseky majú svoj pravidelný rytmus. Zladenie školských povinností s rodinným rytmom je dôležité pre bezproblémový prechod do školských lavíc .
Nástup do školy je dôležité správne načasovať, čomu predchádza sledovanie a vyhodnocovanie školskej zrelosti. Odborné zhodnotenie celkovej úrovne dieťa je individuálny proces a môže byť v časovom úseku aj odlišné. Vek 6 rokov u detí je zväčša hranicou hodnotenia vyspelosti, ale môže byť v mnohých prípadoch iba orientačný. Predčasný nástup do školy môže nepriaznivo ovplyvniť prvé kroky prváčika, školskú dochádzku a úroveň výsledkov .
Pripravenosť dieťaťa ovplyvňujú mnohé faktory. Samotná biologická zrelosť organizmu šesťročného dieťaťa môže predpovedať nástup, no hodnotí sa jeho rozumová, emocionálna a sociálna spôsobilosť.
Dôležitým bodom v intervencii sú pravidelné screeningové hodiny v logopedickej oblasti s pani Mgr. Monikou Zubrickou. Pravidelné sledovanie úrovne rozvoja správneho rečového vývinu už od útleho veku v našej škôlke, prináša pre rodičov poradenstvo ako prirodzenou formou rozvíjať reč v bežnom dennom režime. Edukácia pedagógov a rodičov, prevencia a podpora pri riešní odchyliek je odborným cieľom v tejto oblasti.
Spolupráca medzi našou škôlkou a Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva Zuzkin park 1 v Košiciach prináša do našej práce odborný názor v oblasti psychodiagnostiky detí pri posudzovaní školskej spôsobilosti, vzdelávacích zručnostiach, adaptčných ťažkostiach, hodnotenia emocionality a správania, a intelektových schopností. Hlavnou prioritou tejto spolupráce je vytvoriť bezpečné, podporujúce a inkluzívne prostredie. Včasná diagnostika, identifikácia možných ťažkostí v učení, či správaní pomáha nielen učiteľom, ale predovšetkým rodičom. Odborné poradenstvo, ktoré podporujeme pravidlenou spätnou väzbou s rodičmi posilňuje spoluprácu a spoločný cieľ prípravy dieťaťa na základnú školu.
Kritéria a znaky školskej pripravenosti
- vek
- telesný a zdravotný stav
- psychická zrelosť
- Vnímanie
- Grafomotické zručnosti
- Rozumové poznávanie
- Reč
- Pracovná vyspelosť
- Pamäť a pozornosť
- emocionálna zrelosti
Po príchode do školy sa od dieťaťa očakáva istá miera emocionálnej stability, schopnosť sebaovládania, odolnosť voči frustrácii a do istej miery aj samostatnosť. Sociálna vyspelosť sa prejavuje najmä v schopnosti začleniť sa do kolektívu a komunikovať v ňom, odlúčiť sa od rodiny, rešpektovať cudziu autoritu a spolupracovať s ostatnými. Tieto schopnosti možno u dieťaťa rozvíjať podporou kamarátskych vzťahov v prostredí materskej školy, kde sa dieťa učí sociálnym zručnostiam a pravidlám slušného správania.
Centrum psychologicko pedagogického poradenstva ponúka možnosť riešenia vo viacerých oblastiach.
Najčastejšie pomáhame deťom v predškolskom veku pri riešení nasledujúcich problémov:
a) Problémy v adaptácii na prostredie MŠ.
b) Problémy v komunikácii s učiteľkami a deťmi.
c) Psychomotorický nepokoj, zvýšená dráždivosť.
d) Agresivita k ľuďom a predmetom.
e) Zaostávanie vývinu reči a kognitívnych funkcií
Spoluprácu s materskými školami a poskytovanie služieb deťom predškolského veku možno rozčleniť do niekoľkých oblastí činnosti:
a) Individuálne psychologické služby deťom predškolského veku, ich zákonným zástupcom (najčastejšie rodičom) a vychovávateľom.
b) Skupinové formy práce s deťmi, príp. ich rodičmi.
c) Aktivity pre pedagogických zamestnancov MŠ.




